Beden Eğitimi ve Spor (BEvS) dersinde sınıftaki öğrencilerin iki veya daha fazla eşit ve adl takımlara bölünmesinde nelere dikkat edilmelidir? Baştan söyliyeyim. bunu yapmak gerçekten zor. Öğrenci seçiminde tüm öğrencileri memnun etmeniz imkansız. Dolayısıyla memnun öğrenci sayısını artırmak, derse geliş gidişlerdeki heyecanını kaybetmeyen öğrencilere ihtiyacımız var. Bir BEvS dersi için öğrencileri iki veya daha fazla sayıda takımlar oluşturmak, öncelikle adaleti, çeşitliliği ve katılan herkes için keyifli bir deneyim sağlamak amacıyla dikkatli düşünmeyi gerektirir.
BEvS öğretmeni olarak derse verdiğiniz önemi öğrenciler açısından direkt gözlemlenebilecek bir durum olması açısından da takımların seçilmesi çok önemlidir. Zaten öğrencilerin çok büyük bir bölümü siz öğretmenin yönlendirmesi, kontrolü olmadan kendi aralarında oynayamıyorlar. Bu durumun bir çok sebebi var. yeni nesil çocuklar gerçekten yönlendirilmeye, nasihate çok, ama çok ihtiyaçları var. ANCAK KISA KISA. Karşınıza alıp uzun uzadıya değil ÇOK KISA. Bir veya 2 güzel can alıcı cümle yeterli olacaktır. Nu nesil teknoloji içerisinde doğduğundan katılımdan ziyade seyretmeye daha meyilli. Kendi aralarında oynarken de ya kuralları uygulamayan öğrenciler, ya çok itirazcı öğrenciler, ya takımın biri çok kuvvetli vs… vs… Dolayısıyla BEvS öğretmeninin ince eleyip sık dokuması gereken bir durum bu. Göz önünde bulundurulması gereken bazı etmenlere hep birlikte bakalım.
SInıfa ait takımların oluşturulmasında öncelikle her bir öğrenciye ait beceri düzeyleri ve yetenekler dikkate alınır/alınmalı. Öğrenciler öncelikle bu adaletli dağılımı kontrol ediyorlar. Öğrencilerin değişen beceri düzeyleri ve fiziksel yetenekleri üzerinden takımların oluşturulması katılımı artıracaktır. Bunu yapabilmek için sene başı gözlem yapmanın dışında farklı becerilere sahip öğrencileri takımlar arasında eşit şekilde dağıtmak gerekmektedir. Geçen yılki öğrencileriniz için hemen e-okul sistemine girip sınıf listeleri üzerinden A-B diye kodlayarak okul açılmadan işlemleri yapmanızı öneririm.
Sadece yetenek yeterlimi, tabi ki hayır. Cinsiyet ve fiziksel farklılıklar da önemli. Boyu uzun-kısa, bedensel kütle endeksi normal-fazla, kuvvetli zayıf gibi dikkat edeceğimiz diğer bir önemli husutur. Her iki takımda da cinsiyetlerin karışık olması genellikle iyi bir uygulama olduğunu öğrencileriniz de isize ifade edecektir, yada itiraz edecektir. 🙂
Sınıf içi arkadaş grupları da önemli. Sınıf kendi başına beton ile oluşmuş bir ortam değil. Sınıf içi var olan dinamikleri bozmadan ve yeni dinamikler katabilmek adına arkadaşlık, samimiyet, akraba gibi özelliklere de dikkat eilmelidir. Bir BEvS öğretmeni bunu yapabilmek için sınıf içindeki arkadaşlıkların ve sosyal dinamiklerin farkında olması gerekmektedir. Arkadaşları bir arada tutmak önemli olsa da, birbirini iyi tanımayan öğrencileri aynı takıma yerleştirerek yeni etkileşimleri de teşvik edebilirsiniz.
Takım oluşturma işini rastgele, tek-çift saydırarak, öğrencilerin kendi kendilerine, üzerlerinde bulunan kıyafet rengine göre ayarlamanızı şiddetle önermiyorum. Çok sorun yaşarsınız. Çok şikayet alırsınız. Şikayet dinleyip problem mi çözeceksiniz, yoksa fiziksel, zihinsel, duygusal anlamda üst düzey ders mi işleyeceksiniz? Tercih sizin.
Sınıf içi takım oluşturulması derse katılı artıracaktır, arkadaşlıkları pekiştirecektir, rekabeti artıracaktır, öğrencilerdeki daha ders başlamadan rakibin oyuncularına bakarak bir önyargı olmayacaktır, gelecek haftaki ders için hedefler konulacaktır.
Öğrencilerin kendi aralarında seçime vurgu yapmak istiyorum. Öğrencilerin sırayla takım arkadaşlarını seçmelerini sağlamak, ekip çalışmasına, işbirlikli çalışmaya teşvik edecektir. Sizin de gözleminiz altında bir takımın diğerinden önemli ölçüde daha güçlü olmasına yol açmadığından emin olun.
BEvS dersinde hedef, tüm öğrencilerin katılabileceği, eğlenebileceği ve öğrenebileceği bir ortam oluşturmak olduğunu unutmayalım. Aşırı rekabetçi davranışlara, sadece yenmeye odaklanan yaklaşımlara vb. dikkat ederek sınıfınızı takımlara ayırın.